1kozet
1kozet

1kozet

دانلود سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

مقاله سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) در 186 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

دانلود مقاله سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
دانلود تحقیق سرای دوستی
دانلود مقاله سرای دوستی
تحقیق مرکز کودکان خیابانی
سرای دوستی
مرکز کودکان خیابانی
تحقیق سرای دوستی
مقاله سرای دوستی
تحقیق سرای دوستی مرکز کودکان خیابانی
دانلود پژوهش سرای دوستی
دانلود پژوهش سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)
دانلود مقاله
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 117 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 186

مقاله سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی) در 186 صفحه word  قابل ویرایش با فرمت doc


در انتخاب موضوع طراحی برای سایت موردنظر مطالعات کاملی صورت گرفته است که نشاندهندة تناسب موضع با سایت است.

با مطالعات اجتماعی و مصاحبه‌هائی که از اساتید و افراد فعال در این زمینه در سازمان بهزیستی و غیره توسط اینجانب و مطالعه مفصل در مورد خود سایت و فصل 6 رساله انجام گردید. این نکتة مهم کاملاً اشاره شده است.

لذا در این فصل به مطالعات مربوط به موضوع پروژه پرداخته خواهد شد تا با الهام از این مطالعات در مورد وضعیت کلی کودکان خیابانی) به نتیجه‌گیری اصلی در مورد علت انتخاب پروژه دست یابیم.

2-2- تعریف کودک

بر اساس مادة 1 پیمان جهانی کودک (فصل 3 رساله) هر انسان زیر 18 سال کودک تلقی می‌شود.

هدف از این ماده: حمایت حداقل تا سن 18 سالگی و در عین حال امکان برخورداری آنان از استقلال به عنوان اشخاص تابع قانون شود خویش است. در تعیین حداقل حدود سنی هیچگونه تبعیض نباید صورت گیرد


فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول :

مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:

1-1- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران

1-1-1- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیکی شهر تهران

2-1-1- ساختار جمعیتی شهر تهران

2-1- موقعیت جغرافیائی

3-1- موقعیت طبیعی

4-1- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران

5-1- ویژگیهای اقلیمی

1-5-1- دما

2-5-1- میزان بارش

3-5-1- رطوبت نسبی

4-5-1- روزهای یخبندان

5-5-1- روزهای بارانی

6-5-1- باد

7-5-1- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان

8-5-1- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان

9-5-1- ارتفاع بناها

10-6-1- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه

7-1- احکام و ضوابط طراحی معماری

منابع و ماخذ فصل اول

فصل دوم:

تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع:

1-2- تعریف و تبیین موضوع

2-2- تعریف کودک

1-2-2- تعریف کودکان خیابانی

3-2- تاریخچه کودکان خیابانی

4-2- وضعیت کودکان خیابانی در جهان

1-4-2- وضعیت کودکان خیابانی در ایران

5-2- «کودک در خیابان» و «کودک خیابان»

6-2- عوامل موثر بر خیابانی شدن کودکان

7-2- بزهکاری و بزهدیدگی کودکان خیابانی

8-2- وضعیت بهداشتی کودکان خیابانی

9-2- وضعیت روانی- اجتماعی کودکان خیابانی

1-9-2- مدرسه (اجتماع)

2-9-2- وضعیت روانی

3-9-2- مشکلات رفتاری

10-2- اقدامات ملی انجام شده در مورد این کودکان

1-10-2- سازمان بهزیستی

2-10-2- شهرداری

3-10-2- سازمان بین‌المللی

11-2- آمار کودکان خیابانی

12-2- نتایج بدست آمده از تحقیق دکتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان خیابانی ایران

13-2- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی

14-2- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق

15-2- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی

منابع و ماخذ فصل دوم

فصل سوم:

مباحث عمومی مرتبط با پروژه

1-3- مصاحبه با آقای دکتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشکده بهزیستی و توانبخشی کشور)     

2-3- مصاحبه با خانم کاووسی (کارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)     

3-3- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با کمک به این کودکان       

4-3- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک

5-3- راهکارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا کاهش کودکان
خیابانی

6-3- روانشناسی دوران نوجوانی

1-6-3- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان

2-6-3- شناخت خصوصیات فیزیکی کودکان و نوجوانان

7-3- کودک، معماری و فضا

1-7-3- دریافت حسی و هوشی فضای معماری

8-3- معماری برای کودکان

9-3- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان و
نوجوانان

منابع و ماخذ فصل سوم

فصل چهارم:

بررسی مراکز کودکان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراکز داخلی:

1-4- مراکز خارجی:

1-1-4- مراکز کودکان خیابانی ترکیه

2-1-4- مراکز کودکان خیابانی کنیا

3-1-4- مراکز کودکان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)

4-1-4- پروژه ملی کودکان خیابانی فیلیپین (از سال 1986 تا کنون)

5-1-4- مراکز کودکان خیابانی هندوستان

6-1-4- مراکز کودکان خیابانی آفریقای جنوبی

7-1-4- مراکز کودکان خیابانی کانادا

2-4- مراکز داخلی:

1-2-4- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار

1-1-2-4- موقعیت

2-1-2-4- اجزاء طرح

3-1-2-4- معرفی کم و کیف معماری طرح

2-2-4- بازدید و تحلیل مرکز کودکان خیابانی قرنطینه یاسر

3-2-4- بازدید از مراکز بعثت و شبانه‌روزی عاصف

4-2-4- بازدید از مراکز کودکان خیابانی اسماعیل محمدی

منابع و ماخذ فصل چهارم

فصل پنجم:

معرفی سایت پروژه

1-5- موقعیت شهری منطقه 15 تهران

1-1-5- تراکم جمعیت و کمبود امکانات رفاهی

2-1-5- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساکن منطقه 15 تهران    

2-5- کاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی

3-5- زمین پروژه و قابلیتهای آن

1-3-5- جنسیت خاک سایت

2-3-5- آب در منطقه طرح

3-3-5- کوههای متصرف در منطقه طرح

4-3-5- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح

5-3-5- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا

6-3-5- دسترسیهای سایت

10-5- چکیده

منابع و ماخذ فصل پنجم

فصل ششم:

بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیکی:

1-6- تعیین برنامه‌ریزی کالبدی سایت

1-1-6- ساختمان اداری

2-1-6- ساختمان خوابگاه

1-2-1-6- قسمت خوابگاه‌ها

2-2-1-6- آشپزخانه

3-2-1-6- محل ذخیره مواد و سردخانه

4-2-1-6- محل تهیه غذا

5-2-1-6- محل طبخ

6-2-1-6- محل غذاخوری

1-6-2-1-6- سرو غذا

2-6-2-1-6- سرویسها

7-2-1-6- رختکن و سرویسها

8-2-1-6- محل پارک ماشین و بار انداز

9-2-1-6- رختشویخانه

1-9-2-1-6- منطقه یا آماده‌سازی

2-9-2-1-6- قسمت شستشو

3-9-2-1-6- قسمت خشک کن

4-9-2-1-6- محل اتوکشی

3-1-6- ساختمان اجتماعات

1-3-1-6- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)

2-3-1-6- نمازخانه

3-3-1-6- کتابخانه

1-3-3-1-6- جا برای گذاشتن وسائل

2-3-3-1-6- مخزن کتاب

3-3-3-1-6- سالن مطالعه

4-1-6- ساختمان آموزشی

1-4-1-6- گالری

2-4-1-6- کلاسهای آموزشی

3-4-1-6- آتلیه‌ها (کلاسهای هنری)

4-4-1-6- سمعی و بصری

5-1-6- کارگاههای تخصصی

1-5-1-6- نکاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی کارگاهها

1-1-5-1-6- محوطه انبار و نگهداری

2-1-5-1-6- محوطه تدریس

3-1-5-1-6- ماشین‌آلات

6-1-6- غرفه‌های فروش و تریا

7-1-6- فضاهای سبز و ورزشی

8-1-6- نگهبانی

2-6- سازه

3-6- تاسیسات

1-3-6- گرمایش

2-3-6- حرارت مرکزی

3-3-6- تهویه

4-3-6- خنک‌سازی مکانیکی

5-3-6- تهویه مطبوع

4-6- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیکی طرح

منابع و ماخذ فصل ششم

فصل هفتم:

توضیح روند طراحی و شکل‌گیری احجام در سایت

فصل هشتم:

نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی کشور برای استفاده کودکان خیابانی (برای دوستی)

 

 

دانلود سرای دوستی (مرکز کودکان خیابانی)

دانلود بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد جهان امروز به دنیای الکترونیک و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند

دانلود بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی
دوست یابی های اینترنتی
نظام ارتباطی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 224 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 82

فهرست مطالب

فصل اول ---------------------------------------------------

مقدمه -----------------------------------------------------

بیان مساله --------------------------------------------------

اهمیت و ضرورت ---------------------------------------------

فصل دوم ---------------------------------------------------

پیشینه داخلی و خارجی -----------------------------------------

مصاحبه کارشناس/ مصاحبه اکتشافی -------------------------------

مقاله ------------------------------------------------------

فصل سوم --------------------------------------------------

تحلیل نظری--------------------------------------------------

مدل نظری --------------------------------------------------

فصل چهارم-------------------------------------------------

روش شناسی تحلیل -------------------------------------------

روش تحقیق-------------------------------------------------

جامعه آماری ------------------------------------------------

شیوه انتخاب واحد نمونه-----------------------------------------

روش گردآوری ----------------------------------------------

فصل پنجم---------------------------------------------------

فرضیات ----------------------------------------------------

تعریف عملیاتی -----------------------------------------------

فصل ششم- ضمائم--------------------------------------------

پرسشنامه---------------------------------------------------

مصاحبه----------------------------------------------------

منابع ------------------------------------------------------

 

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد .

جهان امروز به دنیای الکترونیک  و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .

یکی از این ارتباطات ،  ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری .

حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .

افراد چت را فقط بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .

در این پژوهش علل کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و بیهوده گرایی بگذراند.

و اینکه در نهایت بدانیم در دنیای امروز چت خوب یا بد؟

2-1 بیان مسئله :

می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است ، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیونها نفر بیش از 155 کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است. آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است . ( محسنی ، 71،1380 )

واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد جهانی نظارت نشده آزاد ، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آمیز نخواهد بود که اینترنت را از مهم ترین فصول جامعه اطلاعات بدانیم . برای برخی از قشرهای جامعه ما « اینترنت» نامی کم و بیش آشنا ، اما در عین حال مبهم و اسرار آمیز است . نامی که دانستنیهای پراکنده درباره آن همواره در طول چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و توسعه و تحول سریع آن هم سبب گردیده است که اطلاعات در این باره به سرعت کهنه شود.

اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ،اخلاقی و غیر اخلاقی می تواند تلقی شود ، البته مسئله در این است که مرزهای میان این صفات دوگانه را جامعه های مختلف چگونه تعریف کنند ، با اتصال به شبکه اینترنت می توان با دیگران رابطه برقرار کرد ، از اطلاعات علمی ، سیاسی ، ادبی ، تاریخی و ... بهره مند شد .

( محسنی، 1380، 71 )

چت به معنای گفتگوی عامیانه بین افراد مختلف می باشد . در محیط اینترنت معنای این فناوری گفتگو در اتاقهای خصوصی و عمومی است و به سطح برخورداری و استفاده افراد از آن بستگی دارد .

 3-1 اهمیت و ضرورت مسئله :

چت در ایران برای نسل جوان جایگاه ناشناخته ای داردو باید آموزش های لازم در این زمینه لحاظ شود . چت یک مبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد . ( کریم خانی ،1386، 17 )

80% مراجعین به چت روم ها از سایت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سایت های فارسی زبان هستند .

75% چت کنندگان در چت نقش های متفاوتی را بازی می کنند که سهم پسران 89% و دختران 11% است . در این میان پسران بیشتر از دوربین و صدا بهره میگیرند. (کریم خانی، 1386 ، 17 )

نتایج بدست آمده از تحقیقات محمد ابراهیم برزگر در ارتباط با گرایش مذهبی جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان می دهد . که : (همان منبع )

نگاه به چت بعنوان بازی و سرگرمی24%                  وسیله برای ارتباط دوستانه18%

چت بعنوان تداوم زندگی واقعی17%                        چت بعنوان امکانی برای جستجو گری9%

چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناکار آمد 20%              چت بعنوان ابزاری برای سوء استفاده 12%   

اهداف پژوهش:

الف) اهداف کلان

- میزان گرایش جوانان به استفاده از اینترنت

ب) اهداف فرعی

شناسایی و کشف اهداف دانشجویان از استفاده از اینترنت

- تعیین گرایش دانشجویان به ابزارها و خدمات اینترنت

- بررسی تفاوت های بهره مندی از اینترنت در میان جنس مذکر و مونث جوانان

ج) اهداف کاربردی

- جهت استفاده از سازمان های فعال در حوزه مسائل جوانان

4-1 سوالات پژوهش :

حال دراین پژوهش سعی بر آن است تا بتوانیم سوالات ذیل را پاسخگو باشیم .

1-  انگیزه های روانی میان دانشجویان در استفاده ازچت و دوستیابی اینترنتی چیست ؟

2-  تاثیر چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چیست ؟

3-  تاثیر پدیده جهانی شدن و دنیای مدرنیته بر چت چیست ؟

5-1 تعریف عملیاتی و مفهومی:

به طور کلی تعاریف مرتبط با اینترنت به دو گروه تقسیم می شوند:

الف- تعاریف مبتنی بر فناوری که با تأکید بر جنبه های فنی و فناوری مورد استفاده اینترنت قرار می گیرند مانند دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی اینترنت را شبکه شبکه ها یا بزرگراه اطلاعاتی که گاه به طور اختصار نت خوانده می شوند.

ب- تعاریف کاربر مدار: از این دیدگاه شبکه اینترنت فقط رایانه ها و خدمتگرها، مسیرگردان ها و ابزارهای انتقال میلیون ها بایت داده ها و نرم افزارهای تخصصی نیست. اینترنت اجتماع مردمی است که کارشان توسط شبکه اینترنت تسهیل و تسریع شده و نه آنکه نرم افزارها و سخت افزارها بر آنها مسلط شده باشند.

اینترنت محصول پژوهش های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در دهه 50 م و در پاسخ به تهدیدهای حملات هسته ای بلوک شرق آن زمان تاسیس شد. در واقع اینترنت یا شبکه ها از آن سال 1969 با راه اندازی آرپانت Arpanet پا گرفت و در دهه 80 فراگیر شد. (شکرخواه، یونس، 1381، ص 108)

اینترنت به زبان ساده عبارتند از:

یک شبکه جهانی که در آن شبکه ها و دستگاه ها با همدیگر در ارتباط می باشند و با اتصال به یک شبکه عظیم می توانیم از اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های دیگران استفاده نماییم. و یا اینکه به تبادل اطلاعات و پیام بپردازیم.

شبکه اینترنت : همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی و شهروندان جهان است . سازمان عظیمی که نظم آن از پیش تا حدودی تنظیم شده است . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به کونه ای آزاد است . اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ، اخلاقی و غیراخلاقی میتواند تلقی شود .

چت : به معنای گفت و گوی عامیانه در محیط اینترنت است . چت یک منبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد .  چت در اتاق های خصوصی یا عمومی در محیط اینترنت انجام می گیرد . چت می تواند بصورت صوتی ، تصویری یا نوشتاری  ( تایپی ) باشد .

چت روم : به اتاق های گفتگو گفته می شود که در واقع افراد از مکان های مختلف دنیا دور هم جمع می شوند و با یکدیگر صحبت می کنند  . هر شهر معمولاً روم مشخصی دارد .

دانلود بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

دانلود تحقیق دوستی و دوست یابی

تحقیق دوستی و دوست یابی

اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ، صرف نظر از اینکه در چه جامعه ای زندگی می کند طبعاً به دنبال یافتن یاران و دوستان و همراهانی برای خود است

دانلود تحقیق دوستی و دوست یابی

دوستی و دوست یابی
دوستی یعنی چه
نقش دوستی در زندگی
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 90

مقدمــــه

اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ، صرف نظر از اینکه در چه جامعه ای زندگی می کند طبعاً به دنبال یافتن یاران و دوستان و همراهانی برای خود است . البته چون این گزینش در میان اقوام و ملل مختلف ، شکل های متنوعی پیدا می کند و با انگیزه های گوناگون یا بر اساس احساسات متفاوت عقلانی ، عاطفی و غیر از آن به وجود می آید ، تعاریف مختلفی نیز از این واژه ارائه شده است. گروهی دوستی را صرفاً به معنای " معاشرت" دانسته اند. گروهی دیگربراین باورند که دوستی عبارت است از یک نوع ارتباط خاص که در مقاطع مختلف و یا در زمانی خاص ، میان افراد پیدا می شود. برخی دیگر نیز معتقدند که دوستی یک نوع قرار داد اخلاقی است که با انگیزه های خاص دنیوی و اخروی بین افراد به وجود می آید.

● دوستی یعنی چه ؟

در تفسیر المیزان درتوضیح کلمه " أَخِلاّء" دوستی چنین تعریف شده است: " کلمه أخلاّء جمع خلیل به معنای دوست است. و اگر دوست را خلیل گفته اند بدان جهت است که آدمی ، خُلّت یعنی حاجت خود را به او می گوید. و ظاهراً مراد از اخلاّء ، مطلق کسانی است که به یکدیگر محبت می کنند. چه متقین و اهل آخرت که دوستی شان با یکدیگر به خاطر خداست ( نه به خاطر منافع مادی) و چه اهل دنیا که دوستی هایشان به منظور منافع مادی است در کتاب " المحجّهٔ البیضاء " ، دوستی چنین تعریف شده است: " دوستی یعنی همنشینی ، معاشرت و گفتگوی انسان با افرادی که به آنها علاقه و محبت دارد ، زیرا با غیر دوست معمولاً کسی قصد معاشرت ندارد. این دوستی و ارادت و محبت ، یا لِذاته است (یعنی به خودی خود مطلوب است ) و یا مجازی و واسطه ای است که انسان به وسیله آن به دوست حقیقی برسد."

بنابراین دوستی ها ممکن است براساس منافع مادی و خواهش های نفسانی و اغراض و احساسات باشد و یا بر اساس یک انگیزه صحیح . با استفاده از آنچه گذشت ، دوستی صحیح بر اساس معیارهای دینی را این چنین تعریف می شود :

محبت ، علاقه ، ارتباط روحی ، حسن معاشرت و گفتگو میان دو فرد و یا بین افراد جامعه با ملاک صحیح و انگیزه های الهی ، به طوری که دوستان بر اساس آن بتوانند نیازهای فردی و اجتماعی و احتیاجات دنیوی و اخروی خود را تأمین کنند.

 ● دوستی حقیقی

این نوع از دوستی مخصوص اولیاء و مؤمنان واقعی است که تمام ارادت و انس و محبت خود را نسبت به خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صرف نموده اند. آری اینان نخبگان عالم و کسانی هستند که از غیر دوست رسته ، و به دوست پیوسته اند و آنچنان لذت این دوستی را چشیده اند که حاضر نیستند دنیا و آنچه در آن است را با لحظه ای انس و محبت و مناجات با خدای تعالی و ارادت به ساحت معصومین علیهم السلام عوض کنند. زیرا آنها خود مصداق واقعی این آیه هستند

" والّذینَ آمَنوُا أَشَدُّ حُبًّا لِلّه"[1]  
آنان که ایمان دارند بیشترین محبت و عشقشان به خداست .

● دوستی مجازی

بر پایه آنچه تا بدین جا در تعریف دوستی گفته شد روشن می شود که هر علاقه و محبتی که انسان به غیر از خداوند تبارک و تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام دارد ، دوستی مجازی است. حال اگر این دوستی برخاسته از خواهش های نفسانی و شر و فساد باشد ، رهزن آدمی است و انسان را به منجلاب فساد می کشد و اصولاً چنین دوستی هایی ناپایدار خواهد بود.
اما اگر این دوستی ، دارای معیار صحیح بوده و از انگیزه الهی و فطرت انسانی نشأت گرفته باشد ، ضمن آنکه پایدار می ماند ، سرانجام انسان را به سعادت رهنمون خواهد شد.
بی شک یک مسلمان که با نگاه دینی ، روش زندگی خود را ترسیم می کند و تمام مراحل و ابعاد آن را حرکت به سوی کمال می داند ؛ در انتخاب دوست- که سهم عظیمی در سعادت و شقاوت دارد و نقش مهمی در زندگی بایفا می کند- دقت کامل را به عمل می آورد و دوستانی را جهت معاشرت و زندگی برمی گزیند که در این مسیر یار و مددکار او باشند. در این صورت است که این نوع دوستی و محبت مجازی ، به بستر و واسطه ای برای رسیدن به آن حقیقت مطلق تبدیل می شود.

آنچه در این جمل ، با استفاده از رهنمودهای انسان ساز پیشوایان معصوم علیهم السلام بیشتر به آن خواهیم پرداخت ، این نوع از دوستی است.

● بهترین دوستان

نخستین نکته ای که در اینجا باید بر آن تأکید شود این است که دوستی و محبت دارای مراتب و درجاتی است. نباید تصور کرد که دوستی بین افراد ، یکسان است. حقیقت این است که دوستان مراتب مختلفی دارند ؛ بعضی به عنوان دوست کامل شناخته می شوند ؛ زیرا از همه ی ویژگی ها و شرایط یک دوست کامل برخوردارند و بعضی شرایط کمتری را در خود جمع کرده اند. با مطالعه احادیث و روایات هم به این مطلب پی می بریم که دوستان به چند نوع تقسیم شده اند.

امام صادق علیه السلام فرموده است:

دوستی و رفاقت حدودی دارد. کسی که واجد تمام آن حدود نیست، دوست کامل نیست و آن کس که دارای هیچ یک از آن حدود نباشد اساساً دوست نیست.

اول آن که: ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد.

دوم آن که: زیبایی و آبروی تو را جمال خود ببیند و نازیبایی تو را نازیبایی خود بداند.

سوم آن که: دست یافتن به مال و یا رسیدن به مقام ، روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد.

چهارم آن که: در زمینه رفاقت ، از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه نکند.

پنجم: تو را در مواقع مشکلات و مصائب ترک نگوید.

با اطمینان می توان گفت که اینها دوستان برتر هستند و اگر دوستی با این خصوصیات پیدا کردید ، بدانید کیمیایی یافته اید که نباید آن را به آسانی از دست دهید. زیرا ارتکاب چنین خطایی از خرد به دور است و همان گونه که امام صادق علیه السلام می فرماید: دوستی برادران مؤمن ، جزئی از دین می باشد و شخص عاقل مراقب دین خود است.

آن حضرت در حدیث دیگری فرمود:

رفقای صمیمی سه دسته اند:

۱- کسی که مانند غذا از لوازم ضروری زندگی به حساب می آید و آدمی در همه حالات به وی نیازمند است ؛ و او رفیق عاقل است.

۲- کسی که وجود او برای انسان به منزله یک بیماری رنج آور است ؛ و آن رفیق احمق است.

۳- کسی که وجودش نافع[2] و به منزله داروی شفابخش و ضد بیماری است ؛ که او رفیق روشنفکر بسیار عاقل است.

تفاوت بین دوستان و مراتب دوستی احتیاج به دلیل و برهان ندارد. لابد شما در زندگی دوستانی دارید که دوستی با آنان عذاب آوراست و به این ترتیب همیشه سعی می کنید خود را از آنان دور نگه دارید. در مقابل بعضی هستند که انسان حاضر است با صرف ساعت ها وقت و طی مسافت های طولانی و یا با تحمل رنج و مشقت ، او را پیدا کند و ساعتی با او همنیشن باشد. این مطلب همان چیزی است که ما از آن به عنوان مراتب دوستی یاد کردیم.

● معیار دوستی

همان طور که در تعریف دوستی اشاره شد، دوستی باید بر اساس معیار و ملاک صحیح استوار باشد. زیرا معمولاً ملاک افراد جهت گزینش دوستان، متفاوت است. چه بسا افرادی که با مقاصد نفسانی برای رسیدن به خواسته های دنیوی و یا بر اساس مقاصد شرورانه و مفسدت آمیز یا انگیزه های عاطفی غیرمعقول – تعصب ها- و خلاصه دوستی های بی بنیاد و تصادفی اقدام به انتخاب دوست کنند. اما مسلمانی که با چراغ راهنمای عقل و با تدبیر و اندیشه، کلیه نیازهای مادی و معنوی و از آن جمله دوست یابی خود را تأمین می کند قطعاً دوستان خود را با ملاک صحیح و انگیزه الهی و برای خدا برمی گزیند. او می داند که تنها دوستی های پایدار، دوستی اهل ایمان است که در دنیا و آخرت باقی خواهد ماند، چنان که قرآن کریم می فرماید:

" الأَ خِلاّءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌ إلاَّ المُتَّقین" [3]

در قیامت همه دوستان به استثنای متقین، دشمن یکدیگرند.

اصولاً لازمه دوستی متقابل این است که یک طرف، طرف دیگر را به کارها و وظایفش کمک کند. اگر این کمک در غیر رضای خدا باشد، در حقیقت به بدبختی و شقاوت و عذاب دائمی آن طرف کمک کرده است. از همین رو قرآن نیز در حکایت گفتار ستمگران در قیامت فرموده که:

" یا وَیلـَتی لَیتَـنی لَمْ أَتَّخِذْ فـُلاناً خَلیلاً[4] ." ای کاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم.
بر خلاف دوستی های متقین که دوستی مایه پیشرفت آنان در راه خداست و در روز قیامت هم به سود ایشان خواهد بود.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام این گونه می خوانیم:

" مَنْ أَحَبَّ للهِ وَ أَبْغَضَ للهِ وَ أَعْطی للهِ عَزَّوَجَلَّ فَهُوَ مِمَّنْ کَمُلَ إیمانُه."[5] (

کسی که برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمن بدارد وبرای خدا ببخشد، از کسانی است که ایمانش کامل شده.

آن حضرت در حدیث دیگری می فرماید: از محکم ترین دستگیره های ایمان این است که برای خدا دوست بداری و برای خدا ببخشی و برای خدا منع کنی .

 ● " برای خدا بودن" به چه معنا است؟

ممکن است این سؤال را مطرح کنید که در دوستی، " برای خدا بودن" به چه معنی است؟
قبل از پاسخ دادن به این سؤال ، ابتدا باید دانست که این سؤال برای چه کسی مطرح است؟ آیا سوال کننده فردی است معتقد به دین؟ آیا فانی بودن این جهان و انتقال به جهان آخرت را باور دارد یا نه بی اعتقاد به این امور است؟ اگر اعتقادی به دین و جهان آخرت ندارد از بحث فعلی ما خارج است ؛ اما اگر معتقد به دین بوده و دستورات دینی را باور کرده باشد، حتماً می داند که هر گونه فعل و انفعالی در این جهان نتیجه اخروی دارد.

در این صورت چنین انسانی در همه مسائل زندگی و از جمله دوستی و خصوصاً در دوران جوانی که زمان شکل گیری شخصیت اوست با توجه به تأثیر حتمی آن در زندگی دنیایی و به تبع آن در جهان آخرت، پیمان رفاقت و دوستی با دیگران بسته ، و پایه معاشرت خود را با دیگران به گونه ای بنیاد خواهد گذاشت که سعادت دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد. ما این نوع دوستی را دوستی برای خدا و مبتنی بر ملاک های الهی و انسانی می دانیم.

ممکن است کسی به غلط تصور کند که چنین دوستی هایی قهراً به معنای بی توجهی به مادیات و لذت های دنیایی است. اما این، تصور نادرستی است. در واقع باعنایت به همان انگیزه الهی که در این نوع رفاقت وجود دارد، دوستان باید در جهت لذت های مشروع و رفاه اجتماعی دوستان خود کمک کنند و این خود یکی از وظایف و حقوق دوستی است که در فصل حقوق دوستان به آن می پردازیم . اما عجالتاً در اینجا تأکید می کنیم که دوستی های صحیح هم در راستای منافع مشروع دنیوی است و هم برای رسیدن به آخرتی بهتر و آبادتر، و اصولاً پایداری آن هم بدین جهت است. در مقابل این نوع " دوستی" که برخوردار از معیار صحیح است، دوستی های خطرناک قرار دارند؛ دوستی هایی که بر اساس هواهای نفسانی و آرزوهای زودگذر مادی وبعضاً با هدف استثمار و سوءاستفاده از دیگران شکل می گیرند. در این گونه دوستی ها افراد در تلاش اند با انواع فریب کاری دیگران را به دام انداخته و به منافع مادی خود برسند. یعنی این دوستی ها پل ارتباطی جهت رسیدن به اهداف آنها است و البته تا زمانی که این پل ارتباطی لازم باشد، ممکن است شما رابرای چند روزی به بعضی خواهش های نفسانی برسانند ؛ اما مطمئن باشید که این حالت موقتی است و دیر یا زود به محض این که احساس کنند به شما نیاز ندارند، شما را به آسانی رها می کنند.

دانلود تحقیق دوستی و دوست یابی

دانلود سد دوستی 15 ص

دانلود سد دوستی 15 ص

دانلود سد دوستی 15 ص تحقیق سد دوستی 15 ص مقاله سد دوستی 15 ص سد دوستی 15 ص

دانلود دانلود سد دوستی 15 ص

دانلود سد دوستی 15 ص
تحقیق سد دوستی 15 ص
مقاله سد دوستی 15 ص
سد دوستی 15 ص
دسته بندی عمران
فرمت فایل zip
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

 

فرمت فایل : ورد 

 

قسمتی از محتوی فایل

 

تعداد صفحات : 16 صفحه

مقدمه ‌رشد شهر نشینی وضعیت بر مبنای فن آوری و تکنولوژی و گرایش به زندگی ماشینی ، اثرات تخریبی بسیاری بر چهره کره مسکونی ایجاد نموده که در نگاهی عمیق تباهی منابع طبیعی و پوشش های گیاهی و سرگردانی بشر امروزی بر سر دو راهی مدرنیسم و طبیعت کمترین حاصل آن می باشد بدون تردید نیل به ایجاد فضای سبز و منظر سازی ناشی از میل به طبیعت و بازگشت به ریشه های دیرین زندگی انسان در متن و دامن طبیعت و مناظر بدیع آن دارد و بهر شکل با ظهور اثرات منفی زیست محیطی و اجتماعی از توسعه ناپایدار ،فضای های سبز نه تنها به عنوان یکی از عناصر مهم و کلیدی در ساختار شهرها یکه در عرضه فرا شهری و فرا دستها مطرح گردیده است که خود به نوعی مکمل و بستری مناسب جهت احیا طبیعت سبز و ایجاد زمینه های مناسب برای بهسازی منظر و فضای سبز عمومی می باشد که خود ایجاد زنجیره ای سبز در فرا دست شهرهای امروز می نماید.
که در این میان یکی از حلقه های این زنجیره سبز عرصه های سدها و آبگیرهای مصنوعی و نیروگاهها می باشد که بدلیل وجود پتانسیل های فراوان از جهت ایجاد اندازه های زیبا و آرام بخش و ایجاد عرصه های قابل دسترس برای گذراندن اوقات فراغت و توسعه توریسم و گردشگری و یا با نگاهی تازه « توسعه آلوتوریسم » بسیار مورد توجه قرار می گیرد .
در کشور ما ایران تا کنون به جز مواردی محدود به حرکت جدی جهت احیا این مهم و نیز توسعه و بهره برداری اقتصادی و زیست محیطی از پتانسیل های بالای این امکان بویژه شهرهای متعدد کشورمان صورت پذیرفته است که امید است با جهت گیری و ایجاد بسترهای مناسب در کلیه عرصه های نیروگاهی کشور ، علاوه بر اعتلای کمیت ها و کیفیتهای زیبا شناختی ، ایجاد زمینه ای مناسب برای تحکم و تقویت تعادل روانی و فکری و کاستن فشارهای ناشی از زندگی کنونی واقع گردد.
که در این راستا شرکت آب منطقه ای خراسان تصمیم به ایجاد منظر سازی و فضای سبز در عرصه سد تبارک آباد نموده که با توجه به پتانسیل نامحدود سایت و همچنین فقر فضای سبز و کمبود مناطق تفرجی محل ، طراحی و احداث این مجموعه بسیار ضروری می نماید.
وضعیت جغرافیایی سایت محل سد تبارک آباد در فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی شهر قوچان واقع شده است .
راه دسترسی به این محل از روستاهای یدی آباد ، باد خور ، زوخالو ، یوسف خان می گذرد .
روستا تبرک در فاصله 5/1 کیلومتری بالا دست سد واقع شده است.
قابل توجه است که سایت در حوزه آبریز رودخانه اترک تا ایستگاه تبارک به وسعت 560 کیلومتر واقع است.
شرایط طبیعی و اقلیمی سایت هر سایت به طور طبیعی تابع شرایط آب و هوایی خاصی است از این رو شرایط محیطی و اقلیمی هر سایتی بایستی به منظور مقابله با ناسازگاریهای طبیعی و طرح ریزی و جهت دهی مناسب ، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
مطالعات وضعیت طبیعی و اقلیمی در نهایت به مطلوب تر شدن شرایط عملکردی اکولوژیکی سایت پیرامون آن منجر می گردد.
این شرایط شامل مشخص شدن وضعیت قرار گیری منطقه در رده ژئوبوتانیکی و نیز بررسی عوامل اقلیمی همچون در جه حرارت ، بارندگی و باد و … می باشد.
تقسیم بندی ژئوبوتانیکی سایت : بر اساس نظریات مبین و ترگویف و تقسیم بندی مناطق رویشی و اقلیمی ایران ، سایت تبارک آباد جز مناطق ایرانی ـ تور

دانلود دانلود سد دوستی 15 ص

دانلود کارآموزی توصیف ظاهری کله پزی دوستان

کارآموزی توصیف ظاهری کله پزی دوستان

یک جا سیرابی در بیرون مغازه موجود است که محل پخت سیرابی است و در کنار آن چندین مهتابی رنگ شده وجود دارد این مغازه فاقد تابلو است و فقط برروی در مغازه با برچسب اسم طباخی و تلفن طباخی را نوشته‌اند و بر بالای آن نوشته شده لژ خانوادگی، داخل که می‌شویم یک سکوی سنگی که برروی آن یک مجمعه بزرگ است و کله‌پاچه در آن در حال پخته‌شدن است دیده می‌شود همچنین شی

دانلود کارآموزی توصیف ظاهری کله پزی دوستان

کله پزی
توصیف ظاهری کله پزی دوستان
طباخی
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 230 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 108

کله‌پزی دوستان

« توصیف ظاهری مغازه»

یک جا سیرابی در بیرون مغازه موجود است که محل پخت سیرابی است و در کنار آن چندین مهتابی رنگ شده وجود دارد. این مغازه فاقد تابلو است و فقط برروی در مغازه با برچسب اسم طباخی و تلفن طباخی را نوشته‌اند و بر بالای آن نوشته شده لژ خانوادگی، داخل که می‌شویم یک سکوی سنگی که برروی آن یک مجمعه بزرگ است و کله‌پاچه در آن در حال پخته‌شدن است دیده می‌شود. همچنین شیشه‌های دارچین و قابلمة مخصوص ضایعات کله‌پاچه و تعدادی کاسه و بشقاب و تعدادی یکبار مصرف که برای بردن غذا به منزل تدارک دیده شده‌است و یک شیر آب.

در زیر مجمعه یک گاز چند شعله قرار دارد. بالای سکو چندین قفسه وجود دارد که سیر ترشی 5 ساله در آن قرار داده شده‌است و بنا به گفته صاحب مغازه قصد دارد که بعد از اینکه 7 ساله شد آنها را برای مصرف در اختیار مشتریان قرار دهد.

یک روشنایی گاز در کنارقفسه‌ها قرار دارد و برروی دیوار یک تابلو« و إن یکاد» و عکس حضرت علی(ع) که در زیر آن جمله لا فتی الی علی یا سیف الا ذوالفقار» نوشته شده‌  نصب شده‌است.

در زیر روشنایی پروانه کسب دیده می‌شود و دو تابلو دیگر که یکی مدرک آموزشگاه بهداشت است که هر سه سال یکبار تمدید می‌شود وبرای کسب کردن آن مدرک صاحب مغازه به کلاسهای بهداشتی رفته‌است. و دیگری کارت بهداشت است که هر سه به صورت قاب شده و همراه با عکس صاحب مغازه است. بعد از سکو یک میز دیده می‌شود که روی آن پارچه‌ای وجود دارد که برروی آن شیشه‌های کوچک آبلیمو،لگن نان، قاشق و چنگال است و در پائین آن میز سطلی برای نان خشکهاست. در کنار میز یک سماور بزرگ مشاهده می‌شود و بالای آن چندین قفسه است که شیشه‌ها و سطل‌های خالی در آن دیده می‌شود. بعد از یک دیوار آلومینیومی یک دستشویی دیده می‌شود که بربالای آن یک آبگرمکن دیواری دیده می‌شود و در کنار آن لباس کار و پیش‌بند بر روی چوب‌لباسی قرار گرفته‌است. و درکنار چوب‌لباسی یک آئینه و کپسول اطفاء حریق دیده می‌شود.

بربالای چوب‌لباسی دو قاب عکس نصب شده‌است که یکی عکس مرحوم تختی است که صاحب مغازه به علاقه به ایشان آنرا نصب کرده‌است و دیگری عکس جوانی خود صاحب مغازه است و در طرف دیگر مغازه یک حشره‌کش الکتریکی دیده می‌شود و همچنین قفسه‌های متعددی وجود دارد که باز هم یک قاب عکس از جوانی‌های صاحب مغازه در بالای آن مشاهده می‌شود و در داخل این قفسه‌ها سطل‌های خالی و سیرترشی قرار دارد. و همچنین یک آئینه و یک رادیو پخش که روشن است دیده می‌‌شود کف مغازه از سنگ مرمر است و دارای 3 عدد میز فلزی است که تعدادی صندلی در اطراف میزها قرار داده شده‌است( در مجموع 9 صندلی) ظرفهای مغازه همه از جنس چینی است.

در بیرون مغازه یک دستگاه کولر هم وجود دارد و یک هواکش هم در بالای آن دیده می‌شود. برروی میزها نایلونی انداخته شده‌است که در زیر آن رومیزی قرار دارد.نمکدان،دارچین، و قندان برروی میزها قرار داده شده‌است.

مغازه‌های مجاور و روبروی این طباخی عبارتند از: موبایل‌فروشی، مرغ‌فروشی، بقالی، بانک ملی،در جلوی طباخی فضای سبز وجود دارد.

دستشویی این مغازه خیلی تمیز نیست و دو آفتابة قرمزرنگ در آن قرار دارد و یک آئینه و روشویی و علاوه بر آن شیر آب گرم و سرد و دوشی که معلوم نیست قبلاً این مکان حمام بوده‌است یا نه؟ قراردارد. و به هر حال این مکان بیشتر به قصد حمام ساخته شده‌است تا دستشویی.

در قسمت آشپزخانه.ظرفشویی و دو کابینت و قفسه‌هایی که دو قابلمه‌ی بزرگ رویی و سطل بر روی آن قرار گرفته‌اند دیده می‌شود و برروی ظرفشویی مایع ظرفشویی گلی و ملاقه و یک در قابلمه قرار دارد و کنار آن چند کپسول گاز برای روز مبادا کنار گذاشته است و یک سردخانه بزرگ قرار دارد و قسمت زیرین که تمیزتر از طبقه‌ی بالاست و قسمت پائین که دارای شومینه است که کنار شومینه یک سطل زبالة آبی‌رنگ و برروی شومینه یک حشره‌کش قرار دارد.

همچنین در قسمت پائین یک جعبه کمکهای اولیه و یک یخچال  سفید یک آئینه بزرگ و یک تابلو که برروی دیوار قرار گرفته مشاهده می‌شود. اما اکثر مشتریها ترجیح می‌دهند در همان طبقه بالا بمانند و غذای خود را میل کنند.

توصیف زیرین مغازه:

این مغازه دارای یک زیرزمین نیز هست که شامل لژ خانوادگی می‌باشد. حدوداً 12 عدد پله می‌خورد و به پائین می‌رود ظاهراً زیر زمین بسیار شیک‌تر از قسمت بالایی است. دارای میز و صندلی فرفوژه و شومینه است و کف آن سرامیک است و در بالای شومینه جعبه کمکهای اولیه دیده می‌شود و همچنین در زیر زمین یک عدد یخچال و دو  فریزر دیده می‌‌شود. در قسمت انتهایی آن یک دستشویی قرار دارد و همچنین یک آشپزخانه کوچک دیده می‌شود که آشپزخانه شامل ظرفشویی، تعدادی ظروف و مقداری دبه است.

در کنار مغازه کله‌پزی یک بانک ملی قرار دارد که بنا به گفته صاحب مغازه کارمندان این بانک اکثراً هر چند روز یکبار صبحها قبل از مراجعت به محل کار به طباخی می‌آیند و پس از صرف صبحانه به سر کار می‌روند. مخصوصاً رئیس بانک که مشتری دائمی ایشان است. همچنین صاحب میوه‌فروشی که کمی پائین‌تر از طباخی قرار دارد و همچنین صاحب مغازه مرغ‌فروشی از مشتریان دائمی کله‌پزی هستند.

در سر چهارراه کارون که این طباخی قرار گرفته‌است تنها یک ساندویچ فروشی وجود دارد و یک مغازه کله‌پزی دیگر. مغازه‌داران با هم رابطة خوبی دارند و برای یکدیگر سفارش می‌دهند.و

مشتریان این کله‌پزی بیشتر سالمندان هستند و پیرمردها از چربی زیاد کله‌پاچه می‌ترسند. جوانان هم به این مغازه مراجعه می‌کنند این مغازه مشتریهای قدیمی و ثابت دارد.

کله‌پزی نزدیک یک نانوایی سنگک است ک همیشه نان گرم در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

بعضی از افراد هم که کلة خام را می‌خرند و با خود به منزل می‌برند.

مشتریها با تعارفهای مغازه‌دار و شاگرد او داخل مغازه می‌شوند و بعد مشتری سفارش می‌دهد بر روی میزهای این مغازه منو وجود ندارد و تنها بر روی دیوار مغازه یک منو قرار داده شده‌است.

شاگرد ابتدا برروی میز نان تازه و پیاز و فلفل دلمه‌ای و آب و ترشی می‌گذارد و بعد سفارش مشتری را پاسخ می‌گوید و سفارش آنها را در ظرفهای یکدست چینی که تمیز است می‌آورد.

در این مغازه گاهی اسفند هم دود می‌کنند که منظور آنها از این کار بیشتر پاکیزه‌شدن هوای طباخی است.

خانمها به این کله‌پزی کمتر مراجعه می‌کنند و اگر هم بیایند با خانواده آمده و سفارش می‌دهند و آن را در ظرفهای مخصوص با خود به منزل می‌برند. ولی سرپرست کله‌پزی اظهار می‌دارد که مشتری خانم تنها هم دارد.

در اینجا موزیک و پخش آن وجود ندارد شاید به نظر جالب نیاید که کله‌پاچه را با پخش موزیک بخورند.

کله‌پزی بعد از اذان صبح شروع و تا ساعت 11 صبح ادامه دارد و عصرها هم از ساعت 5 عصر تا 11 شب می‌باشد. شلوغ‌‌ترین روزهای کاری در هفته روز پنجشنبه و جمعه است و روز خلوت شنبه است و ماه رمضان شلوغ‌ترین ماه کاری است.

این شغل در نزد این کله‌پز وراثتی نبوده و خود ایشان هم قصد ندارند که این شغل را به فرزندان خود منتقل کنند.

« ترتیب افراد در کله‌پزی دوستان»

  حیسن استاجی( سرپرست کله‌پزی) ( شاگرد)

اغلب مشتریان کله‌پزی را قشر متوسط روبه پائین تشکیل می‌دهند هم براساس بافت منطقه و هم از سفارشات و طرز پوشش و رفتار آنها این مسئله مشخص است. افراد در این کله‌پزی بیشتر میانسال و جوانان هستند و تمام آنها کله‌پزی را بعنوان جایی که هم غذا بخورند و هم حرف بزنند می‌بینند و تقریباً کله‌پزی شلوغ و پرسروصدا است.

« مشخصات فردی صاحب مغازه»

صاحب مغازه فردی به نام حسین‌آقا است که حدود 54 سال سن دارد و اهل سبزه‌وار است. پدر و مادرش کشاورز و اهل سبزه‌وار بوده‌اند و خود ایشان از سن 12 سالگی به تهران آمده‌است و در کشتارگاه پادویی می‌کرده‌است. و پس از پادویی در کشتارگاه به شاگردی در مغازه پرداخته‌است. تا اینکه یک باب مغازه در سر خیابان جیحون کرایه می‌کند و بعدها( در حدود 8 سال پیش) این مغازه را خریداری می‌کند و به کار در آن مشغول می‌شود.

« طرز تهیه مواد خام در کله‌پزی دوستان»

ایشان با فردی در کشتارگاه که واقع در اتوبان قم است قرارداد دارد که هفته‌ای 70،100،50 دست کله‌و پاچه و 10 دست سیراب و شیردان تمیز شده را به در مغازة ایشان می‌آورد.

ایشان تصریح می‌کند که کشتارگاه جایی است که وزارت بهداشت برروی آن بسیار تأکید می‌کند و برروی آن بازرسی و نظارت دارد.

(طرز آماده‌کردن کله‌و پاچه در کله‌پزی دوستان)

وقتی که بار تمیز شده را از کشتارگاه توسط وانت‌های سردخانه‌دار به در مغازه می‌آورند ما بارها را تحویل گرفته و به آشپزخانه می‌بریم و مغزش را با ضربه شاتور بیرون می‌آوریم. پشت کلة  گوسفند استخوانی وجود دارد که با ساطور به آن محل می‌زنیم و کاسة سر آن دو نصف می‌شود و یا چاقو آن غشای روی مغز را هم می‌شکافیم و برمی‌داریم پس مغز را درمی‌آوریم در داخل آب قرارمی‌دهیم.

دوباره یک لایه نازک وجود دار که آن را هم برمی‌داریم و سپس آنرا در قابلمه می‌پزیم در آب آن کمی زردچوبه و نمک می‌ریزیم.

کله را قبل از پخت دوباره می‌شوئیم. حلقوم کله را کارد می‌زنیم و پاره می‌کنیم و شلنگ را در حلقوم قرار می‌دهیم و اگر آشغالی در حلقوم باشد با فشار قوی آب از بین می‌رود. پس کله‌ها در قابلمة بزرگ می‌گذاریم و دوباره می‌شوئیم و بعد می‌گذاریم آبش برود و بعد می‌پزیم و این کار را معمولاً از ساعت 4 بعدازظهر انجام می‌دهیم و تا ساعت 11 شب پخت آن ادامه می‌یابد. بعد از پخت زیر آنرا خاموش می‌کنیم و دوباره صبح که آمدیم ساعت 4 روی مجمعه بر بالای سکو می‌گذاریم تا بهتر بپزد و داغ بماند. و در هنگام پخت بر در قابلمه دم‌کنی می‌گذاریم.

کله‌پزی ببعی در خیابان کارگر( امیرآباد)  شمالی بالاتر از بزرگراه جلال‌آل احمد پلاک 495 به سرپرستی آقای سید محمد میرعارفی قرار گرفته‌است.

این کله‌پزی به متراژ 120متر و به قیمت 600میلیون تومان است و در شمال غربی تهران واقع شده‌است. در ردیف خیابان کارگر چند مغازه این طرف و آن طرف کله‌پزی قرار گرفته‌اند که عبارتند از:

از کله‌پزی به بالا: فروشگاه پاپز، سوپر ممتاز، مسکن 505، کباب‌سرای علی‌بابا، مسکن آسمان، کلیدسازی قنبری، تاکسی‌سرویس حباب، فرید( جوجه- مرغ – ماهی) خشکشویی و سفید شویی تکنیک اسپرس، چلوکباب ابن‌سینا، بانک ملی، کوچه ششم، سوپری چوپان، کوچة هشتم، نمایشگا اتومبیل اسپورت ماتیس، بانک رفاه، کوچة هفتم، بانک تجارت، اغذیه نیکزاد، مشاورین مسکن مهرگان، آموزش رانندگی سیامک، بنگاه، جدول کاری آسفالت، محوطه بازی، کوچة نهم، مرکز گل‌فروشی، کوچة شهیدرضا صادقی و روبروی آن کوی دانشگاه، شیرینی فروشی پرنس و دانشکده فنی و بعد چهارراه است. این کله‌پزی به مدت 45 سال نانوایی بوده‌است و بعد در اثر دقت و بررسی سرپرستی مغازه بصورت کله‌پزی در آمده‌است. این منطقه قشر روبه بالا و بالای جامعه را در خود جای داده‌است و قشر جوان دانشگاهی که در این خیابان دانشکدة فنی و خوابگاه دانشجویان پسر و دختر قرار دارد.) باعث تغییر بافت مشتریان شده‌است.

مغازه به صورت زیبایی چوب‌کاری شده و بسیار بسیار تمیز می‌باشد و بیشتر ازآنکه بصورت مغازة کله‌پزی باشد شکل رستورانی شیک و مشتری‌پسند را دارد. این مغازه مجهز به دستگاه Disvaver می‌باشد که خوشبوکنندة اتوماتیک است که از لحاظ روانی آرامش‌بخش و اشتهاآور است و محیط با خوشبو می‌کند که این وسیله برروی دیوار نصب شده‌است که هر 7 دقیقه، 15 دقیقه و نیم‌ساعت بوی خاصی را که شامل بوی هلو، آفتابگردان، بی‌بی، قهوه، و … است از خود متصاعد می‌کند که هزینه آن برای صاحب مغازه 300 هزار تومان تمام شده‌است و او دلیل این کار را تعداد زیاد مشتریان خانم می‌داند که بتوانند بوی کله‌پاچه را حس نکنند.

دانلود کارآموزی توصیف ظاهری کله پزی دوستان