1kozet
1kozet

1kozet

ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان

ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان

هدف از این پایان نامه ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان شهرستان ملایر می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات103
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان

 
*ضمیمه شدن پرسشنامه ملاکهای انتخاب دوست در دانش آموزان بصورت رایگان:)-
 
پیشگفتار:
می دانیم که رشد مهارتهای اجتماعی یکی از لوازم رشد همه جانبه شخصیت است و پدیدة اساسی نوجوانی تهیه شخصیت است. که به شکلهای مختلفی صورت می گیرد. دوستی های نوجوانان بخاطر استقلال و براساس یک نیاز اجتماعی و برای ایجاد روابط سالم و سازنده است. در این مرحله ازسن شخصیت اجتماعی نوجوانان در حال شکل گیری گرفتن است. رفاقتها و دوستی ها نقش عمده ای در اجتماعی شدن انان ایفا می کند. البته در تمام مراحل رشد خصوصاً در سن نوجوانی نقش خانواده و اولیاء و مربیان به عنوان تقویت یا تسهیل کنندة رشد نباید فراموش شود. 
 
به همین منظور در این معقولة تحقیق ملاک های انتخاب دوست از نظر نوجوانان پسر مورد بررسی قرار می گیرد، تا با شناسائی و اشنایی بیشتر با طرز تفکرات دانش آموزان به مورد بهترین ملاک های انتخاب دوست، بهترین و عاقلانه ترین روشهای تربیتی را انتخاب کنیم. بنابراین جهت تحقیق این اهداف دست به کار تحقیق زده و مقوله حاضر را به پنج فصل تهیه کرده و بهترین ملاک انتخاب دوست را از بین نظرات دانش آموزان پیدا کرده ایم. در جزوه حاضر از منابع مختلفی در زمینة دوست یابی نوجوانان استفاده شده امیدواریم که نتیجه مورد استفاده دوستان و همکاران قرار گیرد. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

دوست یابی

روابط اجتماعی

ملاکهای انتخاب دوست

 
 
 
 
مقدمه : 
یکی از سخنان حکیمانه و جامعه شناسانه این است که « انسان با الطبع اجتماعی است.» و این بدان معنی است که انسان بر نهاد پیوستن به همنوعان خود آفریده شده است.  و این غریزه ای است که انسان در بطن خود دارد. زیرا انسان به تنهایی قادر به گذشتن از مراحل زندگی در دنیایی که آکنده از ناروائیها و مالامال از دشواریها و مقرون به خطاهاست، نیست. و از این رو انسانها ناگریزند به یاری جستن و همکاری کردن برای رسیدن به ا جتماعی که در آن بتوان آنچه را فرد از انجام آن ناتوان است انجام داد. هر قدر صفوف بشر به هم پیوسته شود و اختلاط و تعاون بینشان افزوده گردد، در میدان زندگی و مدارج ترقی پیشرفت خواهند کرد. از این رو، اسلام که دینی پیشرو و جاودانه است، اجتماع بشری را دعوت می کند که با زو به بازوی هم کار کنند به هم مهرورزند پس صدایی آسمانی فریاد می زند:
 
« ای مردم» ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم، و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید و به دین خدا چنگ زنید و پرا کنده نشوید. این است دعوت اسلام از تمامی مردم. و چون افراد انسانی همه در معرض سختیهای هلاکت آور و بدبختیهای دردناک و مشکلات طاقت فرسا قرار دارند. که به تنهایی بر مقابلة با آنها توانا نیستند، ناگزیرند که برای خود مرزی یا افرادی از نوع خود ذخیره کنند که بین خود و آنها رابطه ای مطمئن و یک پیوستگی پایدار و دوستی و محبتی خاص برقرار گردد. تا بین این افراد احساس برادری صادقانه و درک دوستی خالصانه حاصل شود. که هر کدام  در سختیها یاری گر دیگری باشند در کمک رسانی و همکاری و بر آوردن نیازها و نجات دادن از سختیها و بیرون آوردن از گرداب، و این رابطة مقدس است که هر یک  را به دیگری می پیوندد. و دلها و خواستها را به هم نزدیک می کند که « دوستی» نامیده می شود. 
 
و برای زندگی انسان این امری ضروری است ، هر چند که فرد در تحمل سختیها و شکیبایی در مکروهات نیرومند باشد و از فکر ثابت و رای تدبیر برخوردار باشد. از این روست که دانشمندان جامعه شناسی و مربیان جامعه کوشش کرده اند که برای تامین بعد مهم زندگی بهترین راهها را فرا راه مردم قرار دهند و نیکوترین وسیله ها را برای استحکام و استواری روابط برادری و کسب محبت و صداقت که رکن اصلی دوستی است بین مردم معرفی کنند. زیرا اگر دوستی مستند بر حب قلبی صحیحی که عاری از ریا و کدورت و انحرافی پست نباشد. این چنین دوستی میان تهی است. و خیری در آن نیست.پس مشخص می شود که موضوع دوستی و برادری از مهمترین مقتضیات زندگی و بزرگترین ضروریات انسانی است. می بینیم که موضوع دوستی به حد فراوان از توجهات و ساعی معصومین بهره مند می شود و از راهنمائی های پی در پی آنان در بنای اساسی این دوستی و آنچه در خور صفات و شرط دوستی آمده است. و تمام مردم را پند و اندرز داده اند. که در ذخیره کردن و بدست آوردن دوستان سستی نورزند. تا آنجا که پیامبر خدا می فرماید: بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان بهتر است و با مردم سازگارند و بین افراد با یکدیگر صلح و سازگاری دهند ( نهج البلاغه) و نیز فرموده است مهربانی مومن بر مومن برای خاطر خداوند است. 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب

بررسی ملاکهای انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه شهرستان ملایر

فصل اول:بیان مسئله 9
بیان هدف 10
ضرورت اجرای طرح 11
سوالات تحقیق 12
بیان فرضیه 13
تعاریف عملیاتی 13
 
فصل دوم تاریخچه تحقیق و مطالعة منابع مربوط به موضوع 
نوجوانی 16
تاثیر معاشران 20
دوست یابی 25
طرد شدن و پذیرفته شدن از سوی همسالان 29
تحقیقات انجام شده 36
 
فصل سوم روش اجرای تحقیق
جامعه 43
نمونه و روش نمونه گیری 43
روش جمع آوری اطلاعات 44
ابزار تحقیق 44
روش آماری بکار رفته 44
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل داده ها ( اطلاعات) 47
توصیف اطلاعات رابطه با فرضیه  ها 47
 
فصل پنجم:نتایج
سوالات و داده‌‌ها 47
تفسیرنتایج ( بحث و خلاصه) 89
بیان مسئله 92
نتیجه گیری کلی 92
نمودار 93
کاربرد   95
فهرست منابع 95
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد